گذر از دنياى تجارت الكترونيك و ورود به دنياي تجارت اجتماعى

اگر قصد خرید یک محصول را داشته باشید اولین راه خریدی که به ذهنتان خطور میکند چیست؟ نزدیک ترین مرکز خرید یا هایپر مارکت؟

مدت زمانی که طول میکشد تا به این مراکز مراجعه کنید و محصولی که متناسب با نیازتان باشد را بیابید چقدر است؟

با مراجعه به چند مرکز خرید از بابت تنوع محصولاتی که دیده اید اطمینان خاطر پیدا میکنید؟؟چقدر زمان صرف جابه جایی بین این مراکز میکنید؟

برای محصولاتی که به ندرت خرید میکنید از چه کسانی مشاوره میگیرید؟فروشندگان این محصولات؟ این جستجو چقدر از شما زمان میگیرد؟

تجارت الکترونیک شرایطی را فراهم کرده تا مدت زمانی که صرف موارد بالا در فرایند خرید میکنید به حداقل ممکن کاهش یابد و هر روز با پیشرفت تکنولوژی های موجود این زمان کمتر شود.

امروزه فروشگاه های اینترنتی نقش پررنگی در تامین نیازهای جامعه اعم از محصولات فیزیکی و خدمات دارند و روز به روز بر امکاناتشان نیز افزوده میشود از طرف دیگر با وجود گسترش پهنای باند اینترنت و ورود نسل جدید اینترنت به کشور مخاطبان این فروشگاه ها افزایش میابد و بدین گونه رونق هر چه بیشتر این تجارت در ایران رقم خواهد خورد.

از مزایای این سبک تجارت میتوان به کاهش هزینه های خریدار و فروشنده کاهش مدت زمان خرید افزایش رضایت مندی خریدار سهولت انتخاب و دسترسی به تنوع بسیار بالای محصولات اشاره کرد که همیشه جز دغدغه های فرایند خرید بوده است اما این تغییر فضای کسب و کار به خودی خود دارای چالش های جدیدی می باشد که ورود بدون اطلاعات کافی به آن نه تنها ایجاد ارزش نمیکند بلکه زیان های جبران ناپذیری را به وجود می آورد.

همانطور که سازمانهایی همچون  فروشگاه اینترنتی آمازون با گردش مالی 107 میلیون دلار در سال و علی بابا با گردش مالی 12.29 میلیون دلار درسال از جمله موارد موفق تجارت الکترونیک هستند سازمانهای بسیار زیادی وجود دارند که به واسطه عدم شناخت این فضا و به کار بستن سیاست ها و استراتژی های نامناسب متحمل شکست شده اند چرا که این فضای جدید هم به سیاست های جدید در زمینه بازاریابی و ارتباط با مشتری هم به ابزار های مناسبی جهت جمع آوری اطلاعات و برقراری ارتباط مناسب با مخاطبان احتیاج دارد که دسترسی به این موارد به آسانی میسر نمیشود.

از فضاهای بسیار کاربردی که در موفقیت این سبک از تجارت نقش پررنگی دارد فضای شبکه های اجتماعی ایست که محدودیت های بسیاری را از پیش رو برداشته و ارتباط با مخاطبان و شناخت نیازهای آنها را تسهیل کرده است.

در پست های بعدی به تشریح تجارت اجتماعی که رشد سه برابری نسبت به تجارت الکترونیک در پایان سال 2014 داشته و امکانات بسیاری را برای خلق ارزش افزوده قابل توجه ایجاد کرده است می پردازیم.